een prachtig schot in de poëtische roos
Citaat: "Het is moeilijk nieuwe rituelen te vinden in de slavernij van de tijd: elk huis vereert zijn unieke vlag,"
Maarten Inghels is dichter, schrijver en coördinator van ‘De eenzame uitvaart’ in Antwerpen, een project waarbij dichters gedichten schrijven voor mensen die eenzaam worden begraven, zonder familie of vrienden.
In het najaar van 2015 verscheen zijn dichtbundel ‘Nieuwe Rituelen’. Eind 2008 was er zijn debuutbundel ‘Tumult’ als zeventiende deeltje in de Sandwich-reeks onder redactie van Gerrit Komrij. Zijn tweede dichtbundel ‘Waakzaam’ verscheen in 2011 en kaartte de impasse aan; in kritische verzen stelde hij vragen bij de revoluties, onze sloganeske identiteitscrisis en de frivoliteitscultuur. Een bloemlezing uit die twee dichtbundels verscheen in het Engels en het Duits. In 2012 verscheen zijn goed onthaalde roman ‘De handel in emotionele goederen’ die opviel vanwege het ‘haarzuiver proza dat van dit boek een onvergetelijke leeservaring maakt’, en een literair non-fictieboek ‘Een landloper op batterijen’een soort novelle, waarin auteur Maarten Inghels een hedendaagse dwaaltocht à la Willem Elschot door Antwerpen maakt. . Het reportageboek ‘De eenzame uitvaart, 40 verhalen en gedichten bij vergeten levens’ over zijn werkzaamheden als coördinator van ‘De eenzame uitvaart’ in Antwerpen, een terugblik op de vijf jaar met 40 reportages en gedichten over eenzame uitvaarten die er met verschillende schrijvers werden verzorgd verscheen in oktober 2013. Maarten Inghels was de voorbije jaren te gast op literatuurfestivals in Parijs, Mantova, Hay-on-Wye, Berlijn en Zagreb en curator voor het internationale Felix Poetry Festival in Antwerpen in 2010 en 2011.
De auteur zoekt in zijn nieuwe bundel de nieuwe rituelen van de erg aan tijd gebonden moderne mens op. Die wil heel graag gezien worden, baden in roem en openbaarheid, maar wil anderzijds ook afgeschermd in privacy en anonimiteit verdwijnen. Het titelgedicht Nieuwe rituelen is dan ook een perfecte handleiding of een soort plattegrond om de hele bundel door te dwalen. Ook het gedicht De kunst van het verdwijnen onderlijnt heel duidelijk één van de thema's:' Ik ging een eindje met de /eenmansbetoging op. / Het moment brak aan om betrapt, verboden/ en bestreden te zijn. Ik wandelde verknipt/ rond met een keukenschaar in mijn mond./ Kon ik maar onzichtbaar zijn, / mij als een handvol zand begraven./ De banaliteit van een dagelijks verlangen wordt door de dichter heel kunstzinnig, maar tegelijker ook heel scherp in beeld gebracht in een soort codetaal.
Ook in deze bundel van Maarten Inghels is er weer een overvloed aan passie, engagement en maatschappijanalyse terug te vinden die bij de lezer herkenning oproepen maar ook verwondering om de nieuwe en doordachte manier waarop de dichter kijkt, voelt en doorleeft. Andermaal een prachtig schot in de poëtische roos. De prachtige omslagfoto van Jan Fabre maakt van deze bundel toch iets heel aparts.