Een man die haar zelfvertrouwen als vrouw teruggaf
Sylvia Broeckaert (1962) is licentiate in de Musicologie en ze studeerde ook Zang aan het Conservatorium van Brussel en Gent, en aan de Scola Cantorum Basiliensis. Ze was actief als zangeres in de oude muziekwereld.
Vanaf 1992 is ze presentator-muzieksamensteller bij Radio 3, resp. Klara. Momenteel maakt en presenteert ze vocale programma’s en recenseert ze operapremières. Ze schreef in 2018 Iedereen Opera ( Borgerhoff & Lamberigts) een schitterend boek met 49 van de belangrijkste opera’s, sinds de 16e eeuw tot op heden. Het is bedoeld als een gids om dit populairste genre uit de klassieke muziek te ontsluiten voor een zo groot mogelijk publiek. Opera is passie en de heftige menselijke emoties daarin, zijn dan ook de originele invalshoek van dit boek. De besproken werken zijn ingedeeld naar een 15-tal sleutelemoties, zoals: vreugde, energie, humor, liefde, verleiding, verlangen, vervloeking, verdriet, hoogmoed, extase, (wan)hoop, melancholie, e.d.. Bijgevoegd is een 5-delige cd-box met 69 muziekfragmenten, eveneens ingedeeld naar deze emotionele kernbegrippen.
En nu verscheen er bij Uitgeverij Vrijdag Ammiraglio. Uit de dagboeken van een minnares, een debuutroman gebaseerd op persoonlijke ervaringen.
Als je haar boek Iedereen Opera kent en je luistert ook af en toe naar haar radioprogramma’s dan wil je zeker graag een autobiografische roman ( ‘‘autobiografictie’’) van haar hand lezen. In dat opzicht is ze een ideale collega van Bart Stouten. Wanneer je naar zijn programma’s luistert wil je ook alles van hem lezen.
Dit boek brengt een verhaal waarin zij flarden verwerkt uit een dagboek over haar wedervaren na borstkanker, in de periode tussen 2010 en 2015. Het waren wellicht de meest intense jaren van haar leven waarin ze een grote Italiaanse liefde meemaakte en tijdelijk weer op het podium stond als professionele zangeres na een lange periode van inactiviteit op dat vlak. Dit boek gonst van de muziek en dat maakt het lezen juist zo aangenaam. Ik vind het geweldig hoe passievol zij de lezer vertelt over de voorbereiding en de première van de schitterende productie Bloed en Rozen van Tom Lanoye en Guy Cassiers, waarin ze in een kleine groep van het Collegium Vocale mocht optreden. Je volgt als VIP het gebeuren mee in de coullises. Centraal in het verhaal staat echter de grote Italiaanse liefde die haar overkwam na een periode van wat zijzelf begrijpelijker wijze ervoer als een ‘‘ontvrouwelijking’’ en een terugkeer naar een leven met nieuwe mogelijkheden, ook op professioneel gebied. Haar minnaar is een mooie en passievolle man, maar innerlijk vertoont hij duidelijk schoonheidsfoutjes. Hij bepaalt ook de structuur van de relatie die het niet zo comfortabel voor de vrouw maakte. Maar ze vergeeft hem heel veel omdat hij haar zelfvertrouwen als vrouw teruggaf en haar weer ongeremd leerde genieten van een intiem samenzijn! Heel bijzonder vind ik dit boek omwille van zijn openheid niet alleen over intimiteit maar ook hoe zij het borstkankerverhaal en de impact van de erfelijke belasting en preventieve ingrepen gevoelsmatig duidelijk maakt.
Ammiraglio is een uiterst gevoelig en doorleefd boek!