De werkplek van Birgit Krols - BoekenBouwers

31 januari 2023

De stad is gehuld in een sprookjesachtig laagje poedersuiker wanneer ik naar de BoekenBouwers alias Birgit Krols fiets. Bij haar binnenkomen, is een andere wereld betreden. Alles ademt hier verhalen. Muren vol boeken, sfeerlichtjes, zachte kleuren, net als de kussens in cosy hoekjes waar je kunt wegkruipen met een boek. De sfeer doet me denken aan Dead Poets Society, een geheim genootschap, waar je in een wereld van verhalen stapt en even loskomt van de buitenwereld.

Birgit lijkt me iemand die durft dromen en daar ook naar leeft.

“Ik droomde van veel verschillende dingen. Ik wilde graag op een kranten- of magazineredactie werken, maar ook de film- en tv-wereld trok aan me, ik wilde fotograaf worden én schrijfster. En ik heb het grote geluk gehad al die dromen te kunnen waarmaken.”

“Mijn eerste job was bij tv. Zo begeleidde ik voor Blind Date kandidaten in Londen. Daarna ben ik voor een tijdschrift gaan werken, eerst als freelancejournalist en al snel in vaste dienst. Als filmjournalist mocht ik naar Londen, New York, Parijs, L.A., … vliegen om filmsterren zoals Sylvester Stallone, Keanu Reeves en Sandra Bullock te interviewen. Maffe tijden met veel glamour. Aan de andere kant is de filmwereld ook zeer oppervlakkig. Na drie jaar kwam er een nieuwe hoofdredacteur en die vroeg: ‘Birgit, om een film te recenseren, moet je die dan per sé gezien hebben?’ Tja, toen waren de gouden tijden voorbij.”

“Ik ging op zoek naar een nieuwe job en mocht als eindredacteur helpen bij de opstart van het stadsmagazine Zone03/. Heel tof, kleine redactie, lokaal nieuws, altijd iets te beleven. Drie jaar later ben ik daar dan hoofdredacteur van geworden. Dat was een dream come true. Maar na een paar jaar moest er bespaard worden, werden alle Zone-redacties samengevoegd en ben ik naar een andere job beginnen uitkijken.”

IMG 8193

“Zo ben ik bij een kleine uitgeverij in Antwerpen beland. Eerst deed ik er vrijwel alles, van eindredactie tot en met pakketjes. Maar na een half jaar kwamen er collega’s bij en mocht ik boeken schrijven. Ik heb er zo’n twintig geschreven, die allemaal in meerdere talen en wereldwijd uitgebracht werden. Daar heb ik geleerd hoe je dat moet doen, boeken schrijven. Of beter gezegd, hoe het niet moet. (Lachje) Er werd niet stilgestaan bij positionering, structuur enzovoort. Ik ben een paar keer serieus met mijn neus tegen de muur gelopen. Zo heb ik gaandeweg mijn eigen tools ontwikkeld. In 2012 gingen ze failliet. Ik werkte toen al als ghostwriter en heb dat uitgebreid naar copywriter en fotograaf, maar ik kreeg vaak de vraag: ‘Ik wil een boek maken, kun je me helpen?’ Zo is de BoekenBouwer ontstaan, die later BoekenBouwers werd.

-Schrijven is mijn religie. Mijn manier van wonden helen. Ik mag al mijn ervaring, kennis en liefde voor het boekenvak aanwenden om mensen te helpen bij het vinden van hun missie, het helder krijgen van hun boodschap en het laten weerklinken van hun stem. Zodat ze hun inzichten en kennis naar buiten kunnen brengen en zo kunnen bijdragen aan menselijke groei en verbondenheid. Ik mag van mijn BoekBouwerij een inspirerende plek maken waar moed, energie, kracht en kunde opgedaan kan worden om een transformatieve reis aan te vatten. Waar waarheid gevonden kan worden en de inspiratie en motivatie om die naar buiten te brengen.-

“Een van de eerste vragen die ik altijd stel is: ‘Wat houdt succes in voor jou en dit boek?’ Want er zijn vele paden naar publicatie en welk voor jou het juiste is, is afhankelijk van wat je met je boek, voor je lezers en voor jezelf wil bereiken.

Mensen die hun verhaal vooral in boekvorm willen gieten om het aan familie en vrienden te verkopen, zal ik bijvoorbeeld eerder print-on-demand aanraden, omdat dat goedkoper is. Dat heeft natuurlijk ook beperkingen: zo wordt er met sjablonen gewerkt, is eindredactie minimaal, is de drukkwaliteit navenant, …

Een andere weg is publiceren bij een traditionele uitgeverij, maar daar krijg je als beginnend auteur niet altijd de kans toe. En zelfs als dat het geval is, zijn de contracten niet altijd even gunstig.

Wil je een professionele uitstraling en kwaliteit, wil je je boek inzetten als marketingtool, wil je met tekst en beeld werken en wil je een uitgeverij niet de volledige controle geven, dan ben je bij mij aan het juiste adres. De mensen die bij mij komen, willen wel de professionele uitstraling van een uitgeverij, maar liefst zelf de controle behouden en verkopen in eigen beheer. Mijn specialiteit is non-fictie. De mensen die ik het meest aantrek, zijn dan ook ondernemers die een boek willen uitbrengen om hun zaak in de kijker te zetten of hun expertise te delen.”

Waar ben je het meeste trots op?

Ah nee, dat is een keimoeilijke vraag….

Yep!

Moet ik nu echt kiezen tussen al die boekenkinderen.

Yep!

Dat is precies of ik de anderen niet genoeg waard vindt.

Ik hoor hier een Sophie’s choice dilemma…

IMG 8191

“Het boek waar ik het meest trots op ben is dit.”

Birgit laat me een prachtig vormgegeven boek zien met een handgreep en een afgeronde hoek. Als bookaddict begin ik onmiddellijk te kwijlen.

“Kunstenaar Luk van Soom droomde hier al jaren van, maar kreeg te horen dat het onmogelijk was omdat het boek te dik was om dat handvat te kunnen uitstansen. Ik heb een uitgeverij voor hem gevonden en ook die wisten geen oplossing. Voor de uitvoering ben ik te rade gegaan bij een contact uit Slovenië, die zei, ‘I don’t know how to do it, but I’ll do it.’ Uiteindelijk is hij naar een fabriek gegaan waar ze marmer versnijden. Dit is helemaal met waterstralen uitgesneden, wat maakt dat elk boek een unieke vingerafdruk heeft.”

Uhm boeken en water klinkt als een gevaarlijke combinatie?

“Ja, ik heb op foto’s gezien hoe doornat de boeken waren toen ze uit de machine kwamen. Ik dacht, dit komt niet goed. Maar hij heeft het helemaal in orde gekregen met gewichten en blazers, kijk!”

Trots als een moeder met een pasgeborene laat ze me het boek zien.

“Nog iets waar ik echt trots op ben is, uitgeverij WonderSchrijverij, waarvoor we twee boeken hebben gerealiseerd. Door deze projecten heb ik ervaren hoe helend schrijven kan zijn, hoe het kan zorgen voor groei, en hoezeer een groepsdynamiek kan helpen in het schrijfproces.

Vandaar dat ik SchrijfDagen ben beginnen organiseren en zo mensen samenbreng om ideeën te toetsen. Met de CollaborAuteurs heb ik ook een Facebookgroep opgericht waar schrijvers elkaar kunnen motiveren en inspireren. Schrijven wordt soms ervaren als een eenzame bezigheid en dat hoeft het niet te zijn.”

Voordat een boek een boek wordt, is er al een verhaal en ben jij de gids die je begeleidt om van dat verhaal een boek te maken. Iemand die een lichtje ophoudt en je de weg wijst.

Doe je dat ook nog, schrijfcoaching, mensen begeleiden die nog in het schrijfproces zitten?

“Ja, hoe langer hoe meer merk ik dat mensen bij mij terechtkomen om vanaf nul aan een boek te beginnen. Dat vind ik eigenlijk nog het tofste, omdat ik dan kan meedenken en het boek zien evolueren. Ik merk hoezeer het helpt om van meet af aan op de goede weg te zitten en niet eerst heel veel te schrijven om dan te beginnen puzzelen en herschrijven. Zo kun je op een korte tijd veel resultaat bereiken. Ik splits het proces uit in eenvoudige en toegankelijke stappen. Hoe je de fundering legt, je structuur bouwt, welke onmisbare elementen er zijn en hoe je die best integreert, wat er in een flaptekst moet staan, hoe je een titel bedenkt die doet kopen, ... Zo kunnen auteurs met meer vertrouwen en flow publiceren, met een minimalisering van tijd, moeite en geld en een maximalisering van impact en effect.”

“Ook schrijfmotivatie maakt daar deel van uit. Als auteur heb je vaak niet door wat een boek voor de lezer kan betekenen, maar door erover te praten krijgen we dat duidelijk en dat motiveert om verder te werken. Vaak wordt er gedacht: ‘Is dit wel zo belangrijk?’ Werk gaat voor, kinderen gaan voor, goh en dat schrijven doe ik toch vooral voor mezelf. Maar dat is niet zo, je doet het voor de lezers!”

IMG 8203

We schrijven en we lezen om ons minder alleen te voelen.

“We hebben hier binnenkort ook een salongesprek met Naomi Geerts, over haar boek Over Scherven en Geluk en de waarde van je eigen verhaal neerschrijven. Dat ga ik dus ook regelmatig doen: auteurs uitnodigen voor een salongesprek en praten over boeken. Ik heb binnenkort ook een fotografieworkshop met Sylvie Bonne. Ik wil dit soort dingen meer gaan doen: mensen bij elkaar brengen, creatieve workshops, lezingen etc. Ik heb intussen ook een webshop voor origineel schrijfgerief en de boeken die hier zijn uitgegeven, en heb de aanzet gegeven voor een eigen lijn van schrijf- en boekengadgets. Veel plannen, grote plannen nog, wie weet ooit zelfs een boekenwinkel …

Welk boek heeft grote betekenis voor jou?

“Ik ben helemaal verliefd op The Starless Sea van Erin Morgenstern. Het boek gaat over een labyrint onder de aarde dat gevuld is met boeken. Tientallen verhalen en mysteries vermengen zich en komen samen tot een climax in de starless sea. Zalig boek.”

Het klinkt als een wereld die Birgit zelf aan het creëren is als BoekenBouwer …

En dan mijn lievelingsvraag: wat is je favoriete woord?

“Maar één woord?”

Je mag het woord van dit moment geven … morgen mag dat weer een ander woord zijn.

“Oké voor vandaag dan: koesterkansen! Dat is een woord dat ik bedacht voor het boek WijTijd van Björn Accoe. En nu lijkt het nog meer relevant dan toen.”

IMG 8156

Dank je Birgit voor dit fijne gesprek.

https://boekenbouwers.be

https://www.facebook.com/Boekenbouwers

https://www.facebook.com/groups/collaborauteurs

birgit@boekenbouwers.be


Artikel en foto's door Hanneke van de Kerkhof