Wat is de waarde van jouw werk?
Wat valt er te leren over de middenklasse wanneer je er middenin zit, en je denken en artistieke activiteiten zich principieel tegen dat soort stabiliteit keren, vraagt Eula Biss zich af. De schrijver woont met zoon en man, zelf ook een kunstenaar, in een huis aan een meer in Chicago in de Verenigde Staten. Hun eerste eigendom. Die daad van bezit is de aanleiding voor een reeks fijnzinnige overpeinzingen, noem het vignetten, over arbeid, bezit en de wortels van kapitalistisch denken. Geen marxistisch of socialistisch pamflet, wel een doorleefd zoeken naar het verband tussen arbeid en kunst, Pokémonkaarten en Peggy Guggenheim. En ook het verhaal van een huis, geld, een gezin en de arbeid die ze moeten en willen verrichten.
Biss hield zich tijdens het schrijven aan een aantal regels, zoals dat elk geschrift moet beginnen bij een interactie tussen haar en een ander. Ze is transparant over haar intellectuele en artistieke invloeden, wat verder lezen en onderzoeken zeer verleidelijk maakt. Having and Being Had is voor wie nadenken wil over hoe zingeving binnen en buiten loondienst eruit kan zien. Voor wie net de arbeidsmarkt heeft betreden, voor wie richting pensioen sukkelt en alles daar tussenin.
Of, zoals recensent Aminatta Forna het in de Guardian uitdrukte: If you are over 40 and ever wondered what exactly happened to your life, Biss puts her finger on it, and then presses hard.
Inzichten zijn mogelijk, weemoed en onvrede evenzeer.