Aandoenlijk & grappig pijnlijk. Goed fout is best goed in dit geval!
Genre: bildungsroman - over liefde, waarheid en identiteit (aldus de achterflap)
*** en een half
Voor de jonge opgroeiende Daniel (een pienter kereltje dat zichzelf op zeer jonge leeftijd leerde lezen) is het duidelijk dat leugens alomtegenwoordig zijn: iedereen liegt! En in leugens schuilt gevaar want leugens zorgen voor problemen meent hij. Daniel besluit om zelf steeds de waarheid te zeggen, al dat is niet altijd even evident natuurlijk...
Het
hoofdpersonage Daniel wordt gevolgd van zijn prille levensjaren tot
volwassenheid. Als peuter overleeft hij ternauwernood een vergiftiging
en die gebeurtenis beïnvloedt zijn hele verdere leven. Zijn vader (een
ietwat sullige vreemde man) en zijn moeder (een knappe verschijning),
zijn geen alledaagse combinatie, eigenlijk zouden ze niet meer van
elkaar kunnen verschillen. En beiden gaan dan ook compleet anders om met het accident. De
schuldgevoelens waar ze mee kampen hebben een grote impact op de relatie met elkaar en die met Daniel. De arts, de held die
Daniel redde, diens relatie en thuissituatie (met bijbehorende kronkels)
komen eveneens aan bod. Deze verhaallijn loopt min of meer gelijk met die van Daniel en diens familie, wat voor een fijne afwisseling zorgt tijdens het lezen.
De alledaagsheid en tegelijkertijd de maffe & trieste voorvallen zijn voortreffelijk beschreven. Er zijn meerdere gelijkenissen met The World According To Garp van John Irving, dit zowel inhoudelijk (Daniel wil ook schrijver worden bijvoorbeeld) als vormelijk (het hanteren van de pijnlijke humor, de foute kantjes - heerlijk). En al blijkt dit boek zwaar door Irving te zijn geïnspireerd: het stoort niet, het blijft echt de moeite! Naar mijn gevoel zou je dit boek ook perfect kunnen verfilmen. Een knap debuut van Muus en een toffe toevallige ontdekking voor mij! Ikke blij.
Synopsis
Om onheil af te wenden, besluit een jongen om nooit een leugen te vertellen.