Hekserig!
Zij was goed maar De stormen is nog duizend keer beter. Echt, wat een boek. Hekserig, zoals ik het graag heb. Denk aan Heksensteen (Sinéad Gleeson) of Nevelwandelaar (Eva De Groote). Als je de Substack van Neuville volgt (zeker doen) dan weet u wat ik bedoel. Ze schrijft heel bezield, aards, visceraal, poëtisch, intelligent, fluïde, omcirkelend, rakend, seksueel, verlangend, dwalend,…
De stormen slaag erin om de levens van actrice Abbie (nu) en schrijver Therese (twintigste eeuw) prachtig in elkaar te laten vervloeien. Het bewijs dat alles dat elkaar aanraakt elkaar verandert, niets staat op zichzelf, niemand is een eiland.
Schrijven, moeder-dochter relaties, rouw, verlangen, geilheid, masturberen, zwemmen, psychisch welzijn, de rol van vrouwen in de maatschappij, de lokroep van de natuur, jezelf verliezen, een leegte willen vullen, puurheid, echt contact, spiritualiteit, intergenerationeel trauma, verlies, biseksualiteit, leven zonder rem en met een open hart,… allemaal aanwezige thema’s en onderwerpen die ook mij beroeren.
Wat een prachtig boek, ook qua vormgeving en cover. Ik wil nog meer van Maaike Neuville lezen, zo veel meer.