De kracht van het tekenen
Wat een aangrijpend en prachtig getekende graphic novel.
De ik-figuur vertelt en illustreert haar vertrek uit Iran en hoe ze probeert om de angst uit haar verleden van zich af te schudden. Afwisselend zien we hoe ze als jonge vrouw in een Westers land probeert om van haar tekenkunst te leven en hoe ze opgroeide in een groot gezin in een islamitisch land waar meisjes en vrouwen nauwelijks vrijheid en rechten kennen. Ze leefde daar in voortdurende angst voor haar autoritaire vader, andere mannen en vrouwen. Hoe verlammend en pijnlijk dat moet zijn schetst de auteur in expressieve beelden, voornamelijk in grijstinten. Echt bijzonder hoe ze de verschillende emoties van zowel het jonge meisje als jonge vrouw in krachtige lijnen omzet.
Achterin het boek krijgt de lezer wat meer achtergrond en besef je des te meer hoe schrijnend het leven van een vrouw in het Iran van deze 21e eeuw is...