een universeel drama uit het persoonlijk oogpunt
Brandingen van de Vlaamse auteur, tekenaar en grafisch ontwerper Paul Verrept is een boekje met twee theaterteksten: De vloed en De vlucht, die één geheel vormen en nu samen zijn uitgegeven. Het resultaat is een tekst over een koppel dat aan zee woont, man en vrouw, en een kind. Een kind dat aanspoelt op het strand. Al hoewel de vluchtelingenthematiek zeker geen nieuw item is in de Nederlandstalige literatuur, is de manier waarop Paul Verrept het thema benadert toch wel vernieuwend. Hij benadert een universeel drama uit het persoonlijk oogpunt van twee individuen die aanvankelijk onder een dak leven en hun eigen drama meemaken. In ‘De vloed’, het eerste deel van de novelle, is de vrouw aan het woord. De lichamen die op het strand aanspoelen, maken een diepe indruk op haar. Ze kan niet plaatsen dat de man zich zo afstandelijk opstelt ten opzichte van wat er gebeurt. Wanneer er op een dag ook een kind aanspoelt, barst de bom helemaal. De man verlaat het huis en de vrouw blijft alleen achter. In ‘De vlucht’, het tweede deel, is de man aan het woord. Na de breuk is hij vooral met zichzelf bezig. Hij neemt zijn intrek in een vrijwel verlaten fabrieksdorpje, en maakt er een sport van om niet meer aan de vrouw te denken. Op een dag verschijnt er een vluchteling in het dorp. Hoewel de man angstvallig afstand van hem probeert te houden, beseft hij dat deze vluchteling een nieuw leven wil beginnen. Brandingen is een prachtige novelle met een vleugje magisch realisme en poëzie genomineerd voor de Bronzen uil.
Synopsis
Een man en een vrouw leven in harmonie in een huis in de duinen, maar wanneer er op een ochtend op het strand lichamen zijn aangespoeld, brengt dat een barst in hun relatie teweeg,