Literaire organisatie in de kijker: interview met Tim Thomaes van Dans! Dichter! Dans!
Door Hanneke Van de Kerkhof en Tony Vanderheyden
Dans! Dichter! Dans!, het uniek literair-muzikaal platform bestaat in 2025 tien jaar, een mooie aanleiding om Tim Thomaes (zakelijk leider en bezieler) het verhaal van dit huwelijk tussen muziek en letteren te laten doen.
De jubileumeditie is op donderdag 17 april in De Roma: één groot creatief feest met literaire makers.
Tim, hoe is Dans! Dichter! Dans! ontstaan?
Dans! Dichter! Dans! is tien jaar geleden uit een noodzaak ontstaan. Ik trad toen zelf op met een muzikant, voornamelijk in Nederland, terwijl ik in Antwerpen woonde. Ik wilde eigenlijk ook wel in mijn thuisstad en in Vlaanderen spelen, maar vond niet de podia die ik interessant vond. Dus toen dacht ik, dan organiseer ik het zelf.
Het begon heel klein, met één muzikant per schrijver in een klein cafeetje waar tachtig man binnen kon. Die eerste editie was een groot succes en het werd snel populairder waardoor we al snel naar een grotere locatie moesten verhuizen om uiteindelijk terecht te komen in een concertzaal met een capaciteit van 250 man.
Toen we in aanmerking kwamen voor subsidies van Literatuur Vlaanderen is het in een stroomversnelling gegaan.
Waarin onderscheidt Dans! Dichter! Dans! zich van andere Spoken Word initiatieven?
Het is zo dat muziek wel vaker gebruikt wordt tijdens literaire avonden, als begeleiding, maar wij koppelen tekst en klank evenwaardig aan elkaar, zodat het meer is dan de som der delen. Ze stuwen elkaar omhoog.
“We werken met open calls. We geven mensen met talent de kans om zich aan een breed publiek te laten zien.”
We werken met gethematiseerde open calls en met een doorlopende open call. We vragen om een video in te sturen waar ze zelf te zien zijn, een motivatie en een literaire tekst. We hebben een selectieteam dat alles leest en bekijkt en dan een keuze maakt.
We bekijken ook hoe we een diversiteit binnen de line up kunnen maken zodat het dramaturgisch goed in elkaar zit. We geloven ook in fluïditeit binnen de genres dus het hoeft niet enkel poëzie te zijn, Ook een theatertekst is mogelijk. Proza in principe ook, maar we merken dat het beter werkt als het poëtisch proza is, als er een duidelijk ritme in de tekst zit.
We hebben ook een heel eigen visie op improvisatie. We helpen de performers met het uit het hoofd leren van hun teksten, zodat ze die op het podium kunnen loslaten. En natuurlijk improviseren ook de muzikanten, maar pas nadat we op voorhand veel verschillende dingen hebben geprobeerd. In het begin was alles nog veel meer geïmproviseerd door de muzikanten, dat is tof, maar dat zie je wel op meer podia. We brengen spoken word in een concertsfeer.
“Het is belangrijk dat performers de kans krijgen hun ding te doen, nieuw werk kunnen maken en dat daar een platform voor is. Wij zorgen voor de organisatie en de ondersteuning zodat de performer zich helemaal op het creatieve proces kan storten.“
Op onze website zie je waar en wanneer we optreden, kun je je inschrijven op de nieuwsbrief en op de hoogte blijven van evenementen.
“Een goede schrijver is iemand die een toon kan vinden en die toon kan aanhouden, zoals zingen“ (Leonard Nolens)
Ten slotte: wat is je favoriete woord?
Wat een leuke vraag. Hydraulisch. Er zitten veel klanken in, Hy…drau…lisch. Veel beweging, in de betekenis zelf zit ook veel beweging.
Of: Verzamelwoede. Iemand die dingen verzamelt vind ik al een leuk fenomeen en dan de woede, agressiviteit. Woede is sowieso interessant want het is verwant met Wodan, de god van de bliksem. Bliksem kan inslaan, zoals inspiratie je kan overvallen. Woede is voor sommige ook een interessante inspiratiebron. Verzamelwoede vind ik dus een woord waar heel veel werelden inzitten. Ja dit is momenteel echt wel mijn favoriete woord.
Volg Dans! Dichter! Dans! op hun website www.dansdichterdans.be of kom met hen kennismaken op de 24u van Permeke, het gratis slotfeest van de Boekenmaand in Bib Permeke. Dans! Dichter! Dans! speelt op zaterdag 30 november om 21u.
De jubileumeditie vindt plaats in De Roma op donderdag 17 april 2025.