Hugo, een gedreven Bib aan Huis-vrijwilliger.

6 augustus 2024

Door Wendy Struyf

Wanneer je tijdelijk of voor langere tijd niet in de bibliotheek geraakt, kan je gratis beroep doen op Bib aan Huis. Een dienst die garant staat om bibliotheekmateriaal tot bij je thuis te brengen.

Redactrice Wendy sprak met Hugo Van Raemdonck, al vier jaar vrijwilliger bij Bib aan Huis in Bibliotheek Park (Merksem), over zijn ervaringen.

Hugo, kan je ons vertellen wat jouw werk als vrijwilliger van Bib aan Huis inhoudt?

Zelf stap ik in de rol van bib bezoeker voor mensen die niet meer in de bibliotheek geraken. Op dit ogenblik heb ik vijf klanten tussen de 75 en 85 jaar. Deze mensen waren vroeger bezoekers van de bib, maar om fysieke redenen geraken ze er niet meer. Voor de meeste lezers ga ik om de twee maanden naar Bibliotheek Park, er zijn natuurlijk ook klanten die minder snel lezen. De mensen nemen contact met mij als hun boeken uit zijn. Ik breng hen dan nieuw leesvoer.

Hoe ben je zelf in aanraking gekomen met Bib aan Huis?

Ik wou na mijn pensioen niet in een zwart gat terechtkomen. Ik wou me nog ergens nuttig maken. Als vaste bezoeker van Bib Park zag ik hier flyers liggen van Bib aan Huis. Mijn vraag kwam snel: “Hebben jullie nog vrijwilligers nodig?” Zo ben ik in aanraking gekomen met deze mooie dienstverlening.

Welk verschil kan je maken als vrijwilliger?

Met mijn eigen ogen heb ik gezien wat een verschil lezen kan maken in een mensenleven. Tijdens de laatste levensjaren van mijn moeder ging ik voor haar naar de bibliotheek. Mijn moeder las graag literaire verhalen. Soms leende ik boeken die volledig buiten haar comfortzone lagen, daar vloeiden mooie gesprekken uit. Uren konden we praten over deze verhalen. Als vrijwilliger kan je mensen inspireren. Bij bepaalde klanten lukt het om een venstertje te openen en daar ontdekken ze een nieuwe leeswereld. Sommige klanten geven geen titels meer mee, ze vertrouwen volledig op mijn boekenkeuze.

Op de website spreekt men van een intakegesprek, hoe moet ik me dat voorstellen?

Mijn klanten waren veellezers en ze hebben het lezen moeten afbouwen. Door hun fysieke beperkingen geraakten ze niet meer in de bibliotheek. De stap om hulp te vragen is niet gemakkelijk, en daardoor verkleinde hun leeswereld. Nieuwe boeken geraken niet meer tot bij hen. Het eerste gesprek is een mooi begin. Ik probeer me daarbij wel terughoudend op te stellen. De bedoeling van een intakegesprek is om de klant beter te leren kennen. Met vragen als “Wat wil je?”, “Welke boeken las je?” en “Welke tv-programma’s zie je graag?” krijg ik een idee waar hun interesse ligt.

Dan start je zoektocht naar boeken, brengt de lezer zelf titels aan?

Er zijn klanten die eigen titels aanbrengen. Ik probeer de lezer zover te krijgen dat ze een kijkje nemen op de website van de bibliotheek Antwerpen. Deze website is grandioos. Sommige ouderen hebben geen e-mailadres of smartphone. De digitalisering is voor hen een grens te ver of hebben gewoon geen interesse hiervoor. Dit is vaak écht een drempel voor mijn klanten. Als ik geen titels krijg, zoek ik uit in welk thema ze geïnteresseerd zijn. Bijvoorbeeld als het thema tweede wereldoorlog is, wordt dit het begin van mijn opzoekwerk.

Wendy Hugo bovenaf

Kan je daar meer over vertellen over dat opzoekwerk?

Van tijd tot tijd doe ik opzoekwerk via Antwerpen Leest en de Nederlandse site Hebban. Antwerpen Leest vind ik zeer interessant. Ik verdiep me in lezerstips en maak boekenlijstjes. Zelf lees ik twee boeken per week, zo ontdek je ook nieuwe verhalen. Mijn gelezen boeken geef ik sterretjes. Deze recensies kunnen helpen bij de boekenkeuze voor mijn klanten. In een Excel lijstje plaats ik wat de klant heeft gelezen. Zo zullen ze geen boek dubbel ontlenen. Ik vraag ook aan mijn klanten wat ze van de gelezen verhalen vinden. Dit is niet altijd even makkelijk.

Excellijstjes, recensies, je steekt wel wat voorbereiding in het opzoekwerk?

Je mag nooit vergeten dat je een dienst verleent aan mensen. Natuurlijk, ik steek er veel tijd in, maar het blijft een leuke tijdsbesteding. Mensen terug aan het lezen brengen blijft mijn doel. Trouwens mijn motto is als je iets doet, doe het dan goed.

Kan je iets vertellen over de mensen waar je bij thuiskomt?

De mensen waar ik kom zijn zeer divers. Er zijn klanten waar ik een mooie band mee opbouw. Een tas koffie en een babbel, al gauw ben je een uurtje verder. Je merkt soms dat er een klik is of een gemeenschappelijke culturele achtergrond. Er zijn natuurlijk ook klanten waar je gewoon enkel boeken brengt. Je kan de klanten vergelijken met een goede buur die leest.

Wat is de grote uitdaging als vrijwilliger bij Bib aan Huis?

Voor mij is de uitdaging om de mensen eens iets anders te laten lezen. Ik heb al klanten gehad die graag romans lezen, zelf lees ik graag crimi en historische verhalen. Ja (lacht), romans dat is voor mij een enorme uitdaging. De zoektocht naar boeken is niet altijd even makkelijk.

Welk moment van de afgelopen vier jaar is je bijgebleven?

De lockdown was een heel moeilijk periode. De boeken werden afgeleverd aan de deur en gesprekken vielen weg. Zonder gesprekken weet je niet welke boeken de klant wil lezen. Het persoonlijk contact met mensen is écht belangrijk.

Ontstaan er wel eens mooie gesprekken over de gelezen verhalen?

Zeker, soms worden er ook boekentips uitgewisseld. Onlangs kreeg ik van een klant de boekentip Daar waar de rivierkreeften zingen van Delia Owens. Een zeer mooi verhaal. Ik heb ook een klant die graag verhalen met een romantische insteek leest. Dit genre blijft voor mij nog altijd een ontdekkingstocht. En boekentips die ik krijg, gebruik ik voor andere klanten. Het blijft een soort terugkoppeling.

Welke kwaliteiten heeft een goede vrijwilliger nodig bij Bib aan Huis?

Natuurlijk moet je tijd in je werk steken en je willen verdiepen in andere genres. Er open voor staan om eens iets anders te lezen. Jezelf sociaal opstellen en toch je grenzen bewaken. Belangrijk, het moet een leuke tijdsbesteding blijven.

Tot slot, je bent zelf stadslezer, kan je ons een boekentip geven?

Als Antwerpenaar moet je écht Het verhaal van Antwerpen van Bart De Wever lezen. Ik hou wel van de vertelstijl van de burgemeester. Een tweede boekentip is het vrij recent uitgegeven boek Al het blauw van de hemel van Mélissa Da Costa. Een mooi verhaal met een romantische insteek!

Hartelijk bedankt voor dit interview Hugo, en nog veel plezier met je vrijwilligerswerk!

Alle info over Bib aan Huis vind je hier.