Goed uitgewerkte bouwstenen maken een uniek plot
*Na een gebroken relatie worstelt forensische fotograaf Victor Sagal met het leven. Wanneer hij enkele moorden voor zijn lens krijgt, wordt hij overvallen door de filosofische oneliners die bij de slachtoffers liggen. Als dan ook zijn vader verdwijnt, start hij zijn eigen onderzoek in filosofische teksten.
Schrijver Jelle Dehaes verweeft filosofie, roman en thriller tot een verhaal. Hij gebruikt originele insteken die je als lezer verrassen.
Lezers die geen interesse of een onkunde bezitten in de filosofie gaan in dit verhaal toch hun gading vinden. Het plot wisselt zich hier af met met filosofische uitwerkingen. Je wordt gedreven door de spanning met een sinistere ontknoping. Een ontknoping rond het belangrijke thema ‘eigen wilsbeschikking’. Het verhaal zal menig gesprekken losmaken. De deining van het verhaal weet lezers mee te nemen, toch blijf je hier en daar stilstaan bij bepaalde citaten.
Het besef van onze eindigheid geeft ons leven vorm, doet ons beter begrijpen wat het betekent mens te zijn. Het schudt ons wakker, het schopt ons geweten. De dood doet leven. En toch lopen we ervan weg.
Het hoofdpersonage Victor is neergezet als een jongeman waar een soort donkerte overheen hangt, toch zalft de schrijfpen het geheel met humor en sarcasme. Humor en sarcasme houden het leven luchtig en hier doet de auteur duchtig aan mee. De tijdsgeest (einde van het millennium) wordt herkenbaar gemaakt door het gebruik van bepaalde elementen. De bouwstenen van Dehaes worden goed uitgewerkt, net zoals de excentrieke bijfiguren die elk hun plek krijgen.
Wij zijn de optimisten is een boek dat tot veel gesprekstof kan leiden en dus zeker ook erg geschikt voor een leesclub.
Synopsis
Een forensisch fotograaf krijgt te maken met een reeks moorden waarbij filosofische oneliners op de plaats delict worden achtergelaten. Als zijn vader verdwijnt, raakt hij verstrikt in een netwerk van filosofische teksten en gedachten.