Louise De Vliegere
Leestip van Louise De Vliegere
Lezen is dromen met je ogen open

Recensie

14 april 2020

Een botanisch levensverhaal. Een betere omschrijving is niet te vinden voor de roman Het hart van alle dingen van de Amerikaanse schrijfster Elizabeth Gilbert. Want ja hoor, na Eten, bidden, beminnen laat deze succesvolle auteur weer helemaal van zich horen!

31 hoofdstukken lang worden we meegevoerd in het verhaal van de Nederlandse Alma Whittaker, dochter van een vermaard botanist. Zowel het leven van Alma als dat van haar vader Henry wordt prachtig en uitvoerig geschetst, van geboorte tot overlijden. Deze opmerkelijke personages nemen ons mee op avontuur van Londen naar Philadelphia, van Tahiti naar Nieuw-Zeeland. Ooit al gehoord van de Tafelbaai of de Tonga-eilanden? Ook deze exotische bestemmingen komen aan bod in de 558 pagina’s tellende roman.

Alma wordt geboren in het jaar 1800 en groeit op tot een moderne vrouw, in een tijd waar hoofdzakelijk mannen aanzien genieten en het voor het zeggen hebben. Al snel groeit haar fascinatie voor fauna en flora, de wetenschap en het ontstaan van alle levende dingen, dit op aansturen van haar succesvolle vader en geleerde moeder. Als lezer maak je kennis met Henry Whittaker als een geslaagd zakenman met een imperium waar anderen jaloers op zijn. Hij is het toonbeeld van een selfmade man en is dan ook niet verlegen om zijn rijkdom en aanzien te etaleren. Zijn vrouw, Beatrijs van Deventer, beschikt over een uitgebreide botanische kennis en brengt haar dochter met een strenge aanpak veel levenswijsheid en attitude bij. Dit duo schept vanaf de geboorte dan ook hoge verwachtingen van de steeds nieuwsgierige en intelligente Alma.

Als vrouwelijk onderzoeker zwemt Alma tegen de stroom in en verbaast ze in de wereld van de academici vriend en vijand met haar onverzadigbare drang naar kennis, scherpe inzichten en theorieën. Hierin wordt ze gestimuleerd door de vele diners die haar ouders organiseren met wereldreizigers, onderzoekers en filosofen op hun landgoed White Acre. Van zodra Alma is opgegroeid tot een volwassen en onafhankelijke vrouw, besluit ze zich te wijden aan het onderzoek naar alle mossen van Noord-Amerika. Op 48-jarige leeftijd maakt ze kennis met Ambrose Pike, een botanisch lithograaf van orchideeën. De twee worden onafscheidelijk en huwen niet veel later. Het huwelijk is van korte duur en Alma beslist Pike per boot naar Tahiti te sturen om onderzoek uit te voeren op de vanilleplantage van de Whittaker Company. Wanneer Ambrose sterft, vormt dit de aanleiding voor Alma om het vertrouwde landgoed te verlaten en hem achterna te reizen op zoek naar antwoorden.

Dat een boek over mossen en orchideeën zo meeslepend zou zijn? Neen, dat viel in eerste instantie niet te verwachten. Gilbert slaagt erin om de lezer op een geniale manier te animeren met een natuurkundig en historisch gedetailleerd pareltje. De kunst van de botanie kruipt als het ware naadloos via de bladrand van het boek in je vingers. Van zeewier en vanilleplanten tot mossen en orchideeën. Om nog maar te zwijgen van de koraalriffen, pokhoutbast of braakwortel. Van verveling is geen sprake. Dit boek bevat erg veel informatie maar laat de lezer toe om ook nog zelf op onderzoek uit te gaan. Jezuïetenpoeder, simaruba, Chinese wortel en sarsaparilla, het zijn maar enkele trefwoorden die ik toevertrouwde aan mijn geliefde zoekmachine.

Tijdssprongen van 26 jaar zijn in dit levensverhaal niet onoverkomelijk. De personages, sfeer en setting worden erg uitvoerig omschreven. En ook historisch bekende figuren zoals bioloog Charles Darwin en kapitein James Cook krijgen een eervolle vermelding doorheen het verhaal.

Dat Elizabeth Gilbert in haar verhalen graag reist naar verschillende landen, bleek eerder al uit haar succesvolle memoires Eat, Pray, Love die uitkwamen in 2006. Hierin beschreef ze haar reis naar achtereenvolgens Italië, India en Brazilië, met het doel haar leven weer op de rails te krijgen. Dit boek werd in 2010 verfilmd onder dezelfde titel, met Julia Roberts in de hoofdrol.

Of er ook een verfilming van The Signature of All Things op de planning staat is nog niet duidelijk. Eén ding is zeker: deze verstandig opgebouwde en erg breedvoerige roman in beelden gieten, zal voor geen enkele regisseur kinderspel zijn.

Synopsis

De Amerikaanse erfgename van een fortuin gebruikt in de eerste helft van de 19e eeuw haar rijkdom om haar passie voor plantkunde te ontwikkelen en bereist daarvoor de hele wereld.

Louise De Vliegere