familieverleden met trauma's en verwijzingen naar oude portretten
Jan Vanriet (1948) is schilder en dichter. Als beeldend kunstenaar geniet hij internationale bekendheid. In 2010 was zijn werk te zien in de overzichtstentoonstelling Closing Time in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen. In 2018 verscheen het mooie egodocument Radeloos geluk, dat werd genomineerd voor de Bookspot Literatuurprijs en de LangZullenWeLezen-trofee van de VRT.
In Heldenleven ‘gedichten en gouaches’zijn beeld en woord heel nauw verenigd om terug te duiken in het verleden. In deze fraaie gebonden bundel vinden we biografisch gemotiveerde gedichten, die wat verder gaan dan de gouache ernaast met poëtisch verstilde kleuren laat zien.
Jan Vanriet stelt in het nawoord dat de gedichten en de bijbehorende beelden synchroon ontstonden ijdens de zomer van 2019. Soms was er eerst de gouache, maar gedurende het schilderen broedde hij al op de tekst. Of gebeurde het omgekeerde, schoot hem de flard van een mogelijk gedicht te binnen en volgde een interpretatie met verf.’ De bundel bevat 41 gedichten en even zoveel gouaches: een zeer indrukkend werk.
De gedichten beginnen bij zijn geboorte en eindigen met een terugblik op zijn leven:Je leest de tekst van je leven/ je kan hem zingen.
De jongen groeit op en gaat naar de bioscoop in een oude cinema in Hoboken, waar hij Westerns ziet en lachfilms van een Engelse komiek uit de jaren vijftig. Zijn muziekbeleving als tiener is sterk gebaseerd op de rock-‘n-roll. Hij noemt zich de ‘zesde Platter’. The Platters (wie kent ze nog?). Hun grote hit ‘O yes, I am the great pretender’ uit de film Rock Around the Clock uit 1956, wordt geciteerd in een gedicht.
En dan is er ook natuurlijk een gouache en een gedicht gewijd aan wielrennen. Jan Vanriet geeft op een heel intense manier zijn familieverleden weer met trauma's en verwijzingen naar oude portretten.
Synopsis
Bundel met gouaches naast gedichten met de (eigen) natuur als motivatie.