Deze verhalen smeulen op de pagina
Nana Kwame Adjei-Brenyah's ongelooflijke debuut Friday Black biedt een aangrijpende blik op de manieren waarop een gebrek aan liefde en empathie zich een weg heeft gebaand naar het hart van de samenleving. In twaalf huiveringwekkende verhalen die zich afspelen van het heden tot slechts licht futuristische, dystopische samenlevingen, wijst Adjei-Brenyah ons rechtstreeks op racisme en onrechtvaardigheid, terwijl hij de onderliggende mechanismen onderzoekt die al deze verschrikkingen mogelijk maken. Van angstzaaierij en blinde haat tot onverantwoord gebruik van technologie en de normalisering van stereotypen: deze verhalen confronteren de omstandigheden van zwarte mensen in een wereld die tegen hen is bewapend en hoe dat hen beïnvloedt. Door een samenspel van kapitalistische kritiek en onderzoek naar racisme wijst Adjei-Brenyah verhaal na verhaal op de profetische kracht die de verdoemenis van een wereld laat zien en ons eraan herinnert dat dit gebeurt en dat we er allemaal medeplichtig aan zijn.
Deze auteur is zeker iemand om naar te kijken in de toekomst en zijn debuut schreeuwt van hartstochtelijke urgentie om gelezen te worden. Na zijn MFA aan de Universiteit van Syracuse te hebben behaald en te hebben gestudeerd bij de geweldige George Saunders, zou je een verband kunnen leggen tussen hun werken. Zeker, beide hebben een enigszins dystopische setting en goed getimed en getemperd gebruik van humor die zowel de spanning doorbreekt als tegelijkertijd een onheilspellende toon creëert die de absurditeit van de wereld onthult. Maar Adjei-Brenyah stijgt uit boven louter vergelijking en is een stem op zichzelf. Deze verhalen smeulen op de pagina en branden zich regelrecht onder je huid en je kunt gewoon niet wegkijken. Dat zou jij ook niet moeten doen. Hoewel sommige verhalen in het slechtste geval ‘te scherp’ genoemd zouden kunnen worden, doet dit op geen enkele manier af aan hun impact. Adjei-Brenyah's visie op vandaag wijst op kwellingen van geweld en racisme die we niet kunnen negeren.
Synopsis
Bundel korte verhalen waarin het uitvergroten, maar niet per se overdrijven, van racisme en kapitalisme de rode draad vormen.