De debuten van De Bronzen Uil 2024 volgens de Lezersjury van Antwerpen Leest

6 december 2024

Door Magy De Bie

Tien lezers, dat zijn tien andere meningen over de zes straffe debuten. De lezersjury van Antwerpen Leest kwam niet tot een gezamenlijke top 3, daarvoor lagen de smaken te ver uiteen. Er waren zeker gemeenschappelijkheden, maar ook veel verschillen in hoe elk jurylid de boeken had ervaren. Ieder jurylid gaf afzonderlijk zijn of haar top 3 door met een korte toelichting. De individuele scores werden opgeteld, en zo kwamen we tot een "eerlijke" top 3.

De algemene teneur: 6 hele straffe debuten, allemaal de moeite om te lezen. Vergelijken is niet echt mogelijk. Hieronder een aantal quotes over de 6 debuten.

1 - 'Waar zijn we wolken' van Suzanne Grotenhuis

Een boek zonder leestekens, dat leest als een trein. Het raakte een snaar bij me en het resoneerde nog lang na. Herkenbaar, origineel, eigentijds. Een boek dat iedereen zou moeten lezen, net omdat het zoveel zegt over de tijden waarin we nu leven. - Rebecca Pers

Naar mijn gevoel onderzoekt ze de impact van de individualisering op de samenleving, en bekritiseert de maatschappelijke druk om altijd gelukkig te zijn op geniale wijze. In de ratrace van onze maatschappij waar de mentale gezondheid er collectief op achteruitgaat is dit boek zeer welkom, bijzonder krachtig en relevant. - Nick Van de Vel

Zeer herkenbare emoties, geschreven in een eigen stijl, met humor en veel tederheid, door een schrijfster die van het leven en de mensen houdt. Een simpele vraag tot meer menselijke connectie om zo tot een warmere samenleving te komen. Een zoektocht naar een warm nest. - Hugo Van Raemdonck

Wolken

2 - 'De buitengewoon geslaagde opvoeding van Frida Wolf' van Maria Kager

Autobiografisch, absurdistisch, bitterzoet… het is niet eenvoudig om een label op dit boek te plakken. De vele rijke beschrijvingen van gebeurtenissen en personages maken van dit boek echter een pareltje. Met de nodige humor biedt de auteur een tegengewicht aan de droeve ondertoon die doorheen de hoofdstukken blijft doorschemeren. Hoofdstukken die qua vorm en schrijfstijl sterk van elkaar afwijken. - Stijn Clarisse

Een boeiend werk over een sterke (jonge) vrouw die opgroeide in niet alledaagse omstandigheden. Een ode aan menselijke warmte, wederzijds begrip en veerkracht, geschreven in een verfrissende stijl met veel humor en nog meer warmte. - Hugo Van Raemdonck

Een zeer gelaagd en robuust verhaal. Hiernaast is het fris en speels, soms op het absurde af, ver van de werkelijkheid en toch akelig realistisch. Het verhaal leest lekker, trommelt allerlei personages op en slaagt er toch in om een mooie boog te vormen. - Tom Van Hout

Frida Wolf

3 - Ossenkop van Manik Sarkar

Een boek dat je visie op vlees eten en de industrialisatie ervan, maar eigenlijk op alles wat ruikt naar vermarkting en winstcijfers, op z’n kop zet. Een bijna letterlijk en figuurlijk vlijmscherp boek met een uiterst onsympathiek hoofdpersonage dat onder je huid kruipt en een bruut plot dat je ademloos achterlaat. Straf dat een boek over een slager zo kan beklijven! - Rebecca Pers

Een meerlagig boek: het gaat niet alleen over de strijd tegen de supermarkten, maar ook over een figuur die misschien paranoïde is, in paniek is, die zijn eigen beperkingen niet wil inzien. Interessant om te lezen hoe iemand zich in de vernieling kan werken. Het vakmanschap, slachting van dieren, … wordt heel visueel beschreven. - Mieke Smet

Dit boek doet me nadenken over mijn vleesconsumptie, over hoe wij als maatschappij omgaan met de dieren die we eten, en hoe massaconsumptie (zonder dat we het misschien goed en wel beseffen) eigenlijk onze waarden en normen op de proef stelt. Goed boek, en ik heb het met ontzettend veel plezier gelezen. - Lina Van Velthoven

Ossenkop

4 - 'W.' van Tiemen Hiemstra

Sprekend en wervelend geschreven door een getalenteerde auteur. Er wordt veel verwezen naar bijv. filosofen wat fijn is om te lezen. Bovendien interesseerde W. me als personage en begon ik me vragen te stellen over de dingen die je verschuldigd bent aan je vrienden. - Dorien Van der Linden

Je begint in dit boek te lezen en leest zonder moeite tot het einde door maar als lezer blijf je met vele vragen achter en ervaar je de onmacht en onzekerheid waarmee mensen geconfronteerd worden als er een naaste plotseling verdwijnt. Je poogt betekenis te geven aan het onverklaarbare maar blijft in onzekerheid verzanden. Dat knagende gevoel maakt van W. een uitzonderlijk boek. - Stijn Clarisse

Niettegenstaande het verhaal bij de eerste lezing niet bleef hangen en de reden was waarom ik het boek herlas, heeft het helder taalgebruik, de ode aan de vriendschap en de filosofie van het verhaal me overtuigd. - Veerle Vromman

W

5 - 'Treurwil' van Rik Van Puymbroeck

De melancholie in dit verhaal is bijna tastbaar. Het poëtische taalgebruik verweeft natuurbeelden met menselijke emoties, waardoor de treurwilg niet zomaar een boom is, maar een symbool voor verlies en rouw. - Evelyn Mérida

Het is moeilijk te benoemen wat het boek precies is, deels autobiografisch, deels journalistiek, deels ook een bloemlezing. Een rijk boek over een heel belangrijk thema : rouw. Het is denk ik voor heel veel mensen een belangrijk inzicht hoe rouw je verdere leven kan bepalen. Het is een troostend boek, goed geschreven, een boek dat je af en toe opnieuw kan vastpakken. - Mieke Smet

Treurwil

6 - 'Schuilhuisje' van Lena Kurzen

Originele insteek, een boek dat vooral draait om wat er net niet gezegd wordt, met twee hoofdpersonages die je door mekaar zou willen schudden en een onverwacht einde. Scherpe pen, de schrijfster is iemand die genadeloos observeert en (be)schrijft. Een zeer straf debuut! - Rebecca Pers

Ik heb dit boek in één ruk uitgelezen. De gedetailleerde kijk in het hoofd van de vrouw vind ik meeslepend en heel herkenbaar. De vrij beknopte verhaallijn gaf me de ruimte om eigen stukjes toe te voegen aan het verhaal, en dat maakt lezen net zo leuk voor me. Voor mij gaat het over een koppel dat elkaar wat is kwijtgeraakt in de communicatie doordat er geheimen worden meegedragen. Een oproep dus om in elke relatie open en eerlijk met elkaar te zijn. - Lina Van Velthoven

De minimalistische stijl creëert ruimte om zelf betekenissen in te vullen. Het gevoel van geborgenheid, maar ook beklemming, is subtiel maar meesterlijk uitgewerkt. - Evelyn Mérida

Schuilhuisje