De uitdagingen voor de jonge vrouw van vandaag
In 2024 publiceerde Sophia Blyden haar debuut Dobberen
bij Uitgeverij Querido. Dobberen
belandde op de longlist van De Grote Poëzieprijs 2025 en was in de running voor de Poëziedebuutprijs 2025.
Blyden is dichter, programmamaker en studeerde Moderne Nederlandse Letterkunde. Ze is programmeur bij Oerol, zit in de Raad van Advies voor het Nederlands Letterenfonds en programmeert voor Mensen Zeggen Dingen.
Centraal in de bundel staat de ontwikkeling van meisje tot vrouw, met alle onzekerheden die daarbij komen kijken: de relatie met de ouders, partner en vrienden, vragen rond het moederschap, heteronormativiteit, de spiegel die de vrouw zich voorhoudt. De maatschappij legt de vrouw klassieke verwachtingspatronen op en probeert haar onder de duim te houden:
wij brulden allebei in kwatrijnen
op ochtenden nadat ik te veel gedronken heb
geloof ik: het is beter om beschreeuwd te worden
dan alleen in bed te liggen
Intertekstualiteit is een groot gegeven doorheen de volledige bundel. Er werden referenties naar songteksten, kinderrijm en sprookjes opgenomen. Met gedichtentitels als ‘roodkapje’, ‘meisje met zwavelstokjes’, ‘kikkerkoning’ en ‘dancefloor fairytale’ verwijst Blyden expliciet naar deze sprookjes. ‘Icarus’ verwijst dan weer naar een Griekse mythe en ‘Saga’ naar middeleeuwse (helden)verhalen. Blyden plaatst bewust klassieke referenties naast hedendaagse (Engelstalige) popcultuurverwijzingen. Zo wordt in meerdere gedichten gebruik gemaakt van liedteksten van Taylor Swift (o.a. in ‘liefdesgedicht’, ‘Icarus’ en ‘Saga’), Britney Spears (o.a. in ‘how not to love (without pictures)’, ‘Icarus’, ‘mummy’), Kesha (‘dancefloor fairytale’), en Demi Lovato (‘sad girlie’). Dit zijn tegelijk de vrouwen aan wie Blyden haar bundel opdraagt.
Dobberen is een sterk samenhangende bundel, met verschillende verhaallijnen die elkaar kruisen en aanvullen en gestalte geven aan het thema van de vrouw die opgroeit in onze hedendaagse maatschappij en hoe zij zich een houding probeert te geven in haar relaties tot de ander. Dit is toegankelijke poëzie: helder geschreven, herkenbaar en met een moderne beeldvorming en vorm.