Maar zo krijgen we kinderen weer aan het lezen
Anne Steenhoff (1996) is leerkracht op een basisschool in Utrecht. Ze schrijft vanuit haar ervaring met leerlingen van het 6e leerjaar en hun leesvaardigheid. Ze heeft het boek opgesplitst in drie delen: wat kan de leerkracht doen? Tips voor opvoeders en in het laatste deeltje adviezen voor de overheid, met achterin heel wat boekentips en de geraadpleegde bronnen.
"Educatie van de geest zonder educatie van het hart is geen educatie." Aristoteles
In haar inleiding vertelt de auteur dat we fouten hebben gemaakt in het leesbeleid maar dat er nog hoop is: "Het is mogelijk om het tij te keren. Met simpele handelingen van mens tot mens. Door het boekenaanbod te keuren, leestijd te verlengen, fictie te verkiezen boven begrijpend lezen, leesgedrag om te leven en om te investeren in de connectie tussen boeken en de belevingswereld van het kind.
Een erg toegankelijk en hoopgevend boekje over leesplezier en lees- bevordering vanuit de praktijk.
Synopsis
Verhandeling over het verbeteren van het leesplezier en de leesvaardigheid van kinderen en jongeren in Nederland.